تبلیغات
مریم قشم - غذاهای دریایی
روبه سوی فردایی زیباتر از امروز
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی، رمز و راز سلامتی

غذاهای دریایی، رمز و راز سلامتینتیجه تحقیقات فعالان عرصه علوم پزشکی نشان می‌دهد که رعایت برخی نکات کوچک و توجه به دستورات تغذیه‌ای، سلامت افراد را به خصوص در سنین بالا تضمین می‌کند. البته این موضوع تنها مبتنی بر تحقیقات علمی نیست و تجربه افراد صحت آن را نیز تایید می‌کند. مصرف ماهی، صدف و به طور کلی انواع سخت‌پوستان ضمن حفظ سلامت قلب و عروق از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. ماهی با دارا بودن ۱۹ درصد پروتئین و جذب ۹۹ درصد از این میزان پروتئین و همچنین چربی‌ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن و ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از نظر غذایی دارای ارزش بالایی است. همچنین در چند بیماری مانند ناراحتی‌های گوارشی و عروقی به‌ عنوان یک دارو مطرح است. آبزیان علاوه بر تامین پروتئین‌های مورد نیاز بدن، دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌ویژه ویتامین ۱۲ Bهستند. بدیهی است اگر این غذاها توأم با سبزی‌ها مصرف شوند، ارزش آنها به مراتب بیشتر خواهد بود. میزان چربی موجود در ماهی‌ها و سایر آبزیان در مقایسه با گوشت قرمز بسیار کمتر است. بیشتر ماهی‌ها کمتر از ۵ درصد چربی دارند. فقط چربی گوشت مرغ بدون پوست مانند ماهی است. در تحقیقاتی که روی سیستم تغذیه‌ای جوامع گوناگون صورت گرفته، مشخص شده صیادان ژاپنی که در جزیره «کیوشو» زندگی می‌کنند، کلسترول خون‌شان بسیار پایین است. در دهه ۷۰ معلوم شد که اسکیموهای گریلند با وجود مصرف مقادیر بالای چربی و پروتئین به بیماری‌های قلبی دچار نمی‌شوند. این تفاوت در نوع چربی مصرفی آنها بود. چربی ماهی و محصولات آبزیان غیراشباع است، در حالی که چربی موجود در گوشت قرمز و حتی گوشت سفید طیور به‌طور عمده چربی‌های اشباع شده است.
متخصصان مصرف غذاهای دریایی را به عنوان منبعی سرشار از پروتئین و اسید چرب امگا ۳ توصیه می‌کنند. به‌خصوص برای خانم‌های باردار این غذاها توصیه می‌شود زیرا موجب تقویت بینایی و رشد بهتر مغز جنین می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماهی‌ها در دوران شیردهی نیز برای نوزادان اثری مشابه را خواهد داشت. از آنجایی که اسید چرب امگا ۳ دارای خواص مفیدی است، محققان برخلاف انتظار مصرف ماهی‌های پرچرب را بیشتر توصیه می‌کنند. گفته می‌شود مصرف ماهی هفته‌ای یک‌بار و به صورت مرتب می‌تواند تا ۵۰ درصد از خطر بروز سکته قلبی در افراد جلوگیری کند. ماهی و به‌طور کلی غذاهای دریایی به علت پایین آوردن تری‌گلیسیرید خون می‌تواند احتمال ابتلا به مرض قند را نیز کاهش دهد به همین دلیل است که به بیماران دیابتی توصیه می‌شود در هفته حداقل دوبار از غذاهای دریایی استفاده کنند.
برخی از محققان توانسته‌اند به ارتباط متقاعدکننده‌ای میان مصرف ماهی و بروز افسردگی حاد دست یابند. نتایج مطالعه‌ای که بر بروز سالیانه افسردگی حاد در بین ۱۰۰ نفر در ۹ کشور و ارتباط آن با مصرف ماهی صورت گرفته است، نشان می‌دهد بروز افسردگی در کشورهایی که میزان مصرف ماهی در آنها کم است، بالا گزارش شده است. در نیوزیلند با مصرف تنها ۲۰ کیلوگرم ماهی در سال، میزان بروز افسردگی ۸/۵ درصد است، در حالی که این میزان در کشور کره با مصرف سالانه بیش از ۵۰ کیلوگرم ماهی تنها ۳/۲ درصد و در نهایت ژاپن با مصرف سالانه تقریبا ۷۵ کیلوگرم ماهی دارای پایین‌ترین میزان (۱۲/۰ درصد) بروز افسردگی است.
● آزاد یا پرورشی،کدام بهتر است؟
هرچند امروزه پرورش ماهی تجارتی سودمند مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان، مصرف ماهی‌های آب‌های آزاد یا به عبارت دیگر گونه‌های وحشی را ترجیح می‌دهند. کارشناسان شیلات اعتقاد دارند که به‌طور کلی، تفاوت خاصی بین گونه‌های مشابه ماهی دیده نمی‌‌شود و تنها لذت مصرف آنها و نوع تغذیه آنها می‌‌تواند در مطلوبیت طعم گوشت‌شان تأثیر بگذارد. بر همین اساس هم در منابع علمی تغذیه جز در موارد خاص، که دارای اهداف علمی مشخصی هستند، تفاوتی بین ترکیبات تشکیل‌دهنده ماهی‌های آب‌های آزاد (گونه‌های وحشی) و پرورشی قائل نشده‌اند. بنابراین با این توصیه که از سوی کارشناسان عنوان شده است، خانواده‌ها می‌توانند با توجه به شرایط اقتصادی و در نظر گرفتن قیمت از ماهی‌های پرورشی که قیمت پایین‌تری نسبت به ماهی‌های آزاد دارند با خیال راحت استفاده کنند و از خواص سرشار آن نیز اطمینان داشته باشند.


نوشته شده توسط :مریم قشم
سه شنبه دوم اسفند 1390-ساعت 08 و 04 دقیقه و 45 ثانیه
نظرات() 

BHW
جمعه یازدهم فروردین 1396 ساعت 23 و 59 دقیقه و 18 ثانیه
I used to be able to find good information from your blog posts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر